Wyszukaj w Serwisie
|
Retusz - Obróbka niebaPrześwietlone białe niebo jest częstym problem psującym nawet bardzo ładne fotografie. Zrobienie prawidłowo naświetlonego
zdjęcia, którego spory obszar zajmuje niebo, wcale nie jest takie łatwe. W polskich warunkach pogodowych dodatkowo mamy często do
czynienia z pochmurnym, szarobiałym niebem, które nijak nie jest atrakcyjne fotograficznie. Pogody nie możemy zmienić, zdjęcie tak,
dzięki programom typu Photoshop. Obróbka nieba na zdjęciuNajpierw należy zaznaczyć obszar nieba. Jeżeli niebo jest w miarę jednolite, najprostszą metodą będzie użycie Różdżki. Jeżeli faktura
chmur jest dosyć zróżnicowana, łatwiej nam będzie użyć Lassa wielokątnego .
Pamiętajmy, że elementy, których nie udało nam się zaznaczyć za pierwszym razem możemy dodać do obszaru zaznaczonego stosując dowolne
narzędzie zaznaczające z wciśniętym klawiszem Shift. Odejmujemy od zaznaczenia z wciśniętym lewym Alt'em. Gdy już mamy zaznaczone to, co chcemy, wybieramy menu
Obrazek(Image) → Dopasuj(Adjustments) → Barwa/Nasycenie (Hue/Saturation) Zaznaczamy pole Koloruj(Colorize)
i regulujemy suwakami do wybranego koloru.
Nie należy jednak przesadzać z kolorowaniem nieba, aby zdjęcie nie stało się sztuczne. Jeżeli pozostały
nam jakieś niezaznaczone elementy nieba, które teraz nam przeszkadzają możemy skorygować je za pomocą
Stempla albo ewentualnie Wiadra z farbą.
Obróbka i wymiana nieba za pomocą maskiJeżeli mamy skomplikowaną linię/horyzont łączącą niebo z resztą obrazu lub z jakichś innych przyczyn brakuje nam płynności
w połączeniu nieba z resztą możemy użyć Maski. Najpierw powielamy warstwę
(Duplicate Layer) – powinna być powyżej pierwszej warstwy. Następnie wcześniej opisaną metodą
Barwa/Nasycenie (Hue/Saturation) regulujemy na niej kolor nieba ignorując resztę obrazu. Dodajemy maskę np. "zakrywającą"
Warstwa (Layer) → Dodaj Maskę (Add Layer Mask), a następnie malujemy po masce białym pędzlem, co powoduje odkrywanie
przerobionego nieba z naszej nowej warstwy. Przy czym na granicy horyzontu możemy posłużyć się regulacją rozmiaru pędzla oraz
jego Krycia/Opacity, aby stworzyć delikatne przejście. Stosowanie warstw i masek zostało szczegółowo opisane w artykule Warstwy i Maski.
W sytuacji, gdy niebo jest zbyt przepalone albo nie da się z niego zrobić nic przyzwoitego, można dodać do zdjęcia całkiem
nowe niebo z innej fotografii. Robi się to w ten sam sposób, wykorzystując maskę warstwy. Wtedy już konieczne jest zastosowanie
maski ze względu na duże różnice między nowym niebem, a resztą zdjęcia. Należy również pamiętać, aby dostosować resztę zdjęcia do
nowego nieba tak, aby tworzyły spójną całość. Można to osiągnąć przez regulację jasności, kontrastu i nasycenia barw. Narzędzia do
regulacji tych parametrów znajdują się w menu Obrazek(Image) → Dopasuj(Adjustments). Jest to bardzo istotny punkt,
ponieważ fotografia zrobiona w pochmurny dzień ze słonecznym niebem będzie wyglądać co najmniej dziwnie.
Sztuczne niebo -Tworzymy własne niebo
Jeżeli mamy jednolite białe niebo, zmiana jego koloru w panelu Barwa/Nasycenie (Hue/Saturation) może nie przynieść
zadowalającego skutku. Jeśli nie chcemy wymieniać nieba lub nie mamy odpowiedniego zdjęcia nieba pasującego do naszej fotografii,
możemy bardzo szybko stworzyć własne niebo. Po prostu pokrywamy jednolite białe niebo odpowiednio dobranym do
zdjęcia odcieniem koloru błękitnego, chociażby za pomocą narzędzia "wiadro z farbą". Przy czym należy zadbać o linie
łączącą niebo z resztą, aby nie pozostały tam odrobiny starego nieba. Ewentualnie można delikatnie rozmyć linie horyzontu za
pomocą narzędzia Rozmycie(Blur) , aby uniknąć
nienaturalnego połączenia. Po takim zabiegu niebo wygląda dość sztucznie, jednak dodając do niego chmury nadamy mu naturalny
wygląd. Do dodawania chmur najlepiej użyć pędzli chmur. Można je ściągnąć z Internetu na przykład tutaj.
Jest ich całe mnóstwo w sieci. Wystarczy wpisać w Google "Clouds Brushes". Pliki z pędzlami należy rozpakować do katalogu
...Photoshop/Presets/Brushes, a następnie wczytać je rozwijając w pasku pędzla i
klikając . Nowe pędzle powinny być widoczne na liście. Jeśli nie są, można je wczytać z danej
lokalizacji wybierając z tego samego menu Wczytaj Pędzle (Load Brushes). Teraz wystarczy już tylko wybrać interesujący nas wzór chmury,
wielkość pędzla i Krycie (Opacity).
|
©All rights reserved. |